سه‌شنبه، 01 آبان 1403 - 14:30

چنار ثبتی برغان تا پایان سال احیا می شود

عملیات حرفه ای احیا و نجات چنار ثبتی برغان به زودی آغاز می شود.

آیین باور - 2 درخت چنار هزار ساله ای که امروزه در حیاط مسجد برغان واقع شده اند، میراث طبیعی استان البرز هستند. یکی از آن چنارها ۱۲ مترارتفاع دارد و قامتش تو را به یاد رستم می اندازد. جنگاوری که حملات مغول و زلزله و آتش سوزی از پایش نیانداخت. با چهره ای ویژه و تحسین برانگیز و عجیب که تنه‌ آن خالی شده، در طی سالها آتش گرفته، نخ های نذری به آن بسته اند متولیان مسجد هر بلایی خواسته اند با سهل انگاری میراث استان برسرش آورده اند، جفای بسیاری را تحمل کرده اما هنوز جوانه می زند. هر جوانه یک فریاد که من هنوز زنده ام.  اتاقکی که در دل و تنه درخت پیر ایجاد کرده اند، به زشتی تمام با مصالح ناسازگار و حوض و سکو محاصره شده است تا جایی که بیش از حوادث طبیعی درخت را مورد آسیب و تهدید قرار داده است. 

ماه گذشته با تهیه گزارشی از وضعیت این درخت ارزشمند، از میراث البرز خواستیم تا برای نجات درخت حرکتی انجام دهد.در همین راستا تلاش و اقدام میراث فرهنگی و گردشگری البرز قابل تقدیر است زیرا مراتب را پیگیری کرد و قول مساعد داد.امروز نیز به منظور پیگیری وعده های این اداره کل با مهدی ارباب نیا معاونت میراث گفتگو کردیم.

وی گفت: در خصوص حفاظت از 2 درخت ثبتی (چنارهای برغان) اقداماتی صورت گرفته که به زودی اجرایی می شود.درختان طی سالهای گذشته آسیب هایی دیده بودند و دیوارهای اطراف نیز به آن آسیب رسانده بود.

ارباب نیا گفت: مسئله را با  وزارتخانه درمیان گذاشتیم و در خواست اعتبار کردیم که خوشبختانه جذب شد.البته برای اقدام عملی  سعی کردیم در راستای مشورت کارشناسان میراث طبیعی حرکت کنیم بنا براین باید کار را به پیمانکاری بسپریم که شرایط ویژه و تجربه انجام این کار را داشته باشد.

وی تصریح کرد: تمام تلاش خود را می کنیم تا این درخت به عنوان یکی از نمادهای استان در روستای برغان حفظ شود. 

وی در مورد شروع و پایان این عملیات گفت:عملیات اجرایی هنوز آغاز نشده اما از آنجا که احیای درختان و عملیات حفاظتی در فصول خاصی باید انجام شود که درخت خواب باشد و آسیب نبیند باید تا آخر سال این کار را به اتمام برسانیم

کدخبر: 2280

عکاس: فریبا کلاهی

خبرنگار: فریبا کلاهی

منبع: پایگاه خبری آیین باور

تعداد بازدید: 270