سه‌شنبه، 24 مهر 1403 - 11:24

عضو شورای کرج:

مدیریت شهری کرج به نما و معماری توجهی نکرده است

توسعه تمدن و ترویج داشته‌های فرهنگی و هنری با ساماندهی اتفاق می‌افتد

 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج گفت: توسعه تمدن و ترویج داشته‌های فرهنگی و هنری با ساماندهی اتفاق می‌افتد و با بخشنامه و دستورالعمل راه به جایی نمی‌بریم. 

 علیرضا رحیمی در مراسم اختتامیه مسابقه عکاسی «تصویر بی زمان شهر» گفت: این جشنواره با هدف درک بهتر دیدگاه شهروندان، متخصصان و هنرمندان در خصوص وضعیت نماهای شهر کرج برگزار شد. 

وی تصریح کرد: انعکاس ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌های موجود در نماهای شهری با نگاه انتقادی از اهداف برگزاری این مسابقه بود که در کنار نماهای زیبایی که در گوشه و کنار شهر می‌بینیم،با مشارکت 662 اثر حرفه ای و موبایلی مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.  رحیمی با تاکید بر اینکه ترویج هنر در شاکله شهر کرج کلید حل بسیاری از آسیب‌های موجود است، گفت: شهر موجودی زنده است و برای اینکه بتواند به حیات خود ادامه دهد، به روح هنر نیاز دارد. 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با گلایه از اینکه مدیریت شهری کرج به موضوع نما و معماری شهری آن طور که باید و شاید توجه نکرده، افزود: این بی توجهی ظلمی در حق شهر و شهروندان بوده که نتیجه آن چیزی جز آشفتگی بصری شهر نیست. 

رحیمی تصریح کرد: ما ابزاری رساتر نافذتر و گویاتر از هنر نداریم و این هنرمندان و صاحبان سبک هستند که می‌توانند کلیدی برای برون رفت از وضعیت فعلی پیدا کنند. 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر کرج گفت: چرا باید خانه هنرمندان کرج همچنان بلاتکلیف باشد؟ چرا کرج با این جمعیت باید صرفا یک گالری و نگارخانه داشته باشد و اینها همه مسائلی است که باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار بگیرد. 

وی تاکید کرد: هر چند در شورای ششم شاهد حرکت روبه جلویی در حوزه فرهنگ و هنر بوده‌ایم ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. 

این مسئول با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری کرج تصریح کرد: شورای ششم بدون توجه به اینکه متولی فرهنگ و هنر شهر کدام نهاد یا ارگان است پای کارآمده تا گره‌ای از مشکلات موجود باز کند و با همین نگاه امیدواریم اولین پلاتوی فرهنگی شهر تا پایان سال به بهره برداری برسد. 

وی با اشاره به اینکه ایران دارای تمدنی چند هزار ساله است، گفت: چرا علی رغم این پیشینه غنی،اغلی کلانشهرها مثل شهر کرج فاقد معماری متناسب با ارزش های ایرانی- اسلامی است؟ 

 عضو شورای شهر کرج افزود: توسعه تمدن و ترویج داشته‌های فرهنگی و هنری با نظام سازی اتفاق می‌افتد و با بخشنامه و دستورالعمل راه به جایی نمی‌بریم. 

رحیمی اظهار کرد: از طریق هنر و معماری می‌توان بخشی از تمدن ایرانی و اسلامی را انعکاس دهیم و در این راستا مدیران شهری باید دست هنرمندان و معماران را باز بگذارنند و به آنها برای کار میدان دهند. 

وی گفت: یک دوره‌ای در شهر کرج شاهد افزایش نماهایی با آجر سه سانتی بودیم و در دوره‌ای دیگر نماهای رومی مورد توجه قرار گرفت و دوره ای نمای آلومینیوم رواج پیدا کرد ولی هیچ یک از این سبکها ماندگار نشدند چون دیگر به مزاج مردم خوش نمی‌آمد و برای ایرانی نبود. 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر کرج گفت: شهرما نیازمند نماهایی متناسب با اقلیم و ویژگی‌های فرهنگی خود است، نماهایی که گذر زمان از اصالتشان کم نکند. بنابراین شهروندان و سازندگان باید در کنار مدیریت شهری قرار بگیرند تا هویت بصری شهر تقویت و به آنچه باید باشد نزدیک شود.

کدخبر: 2246

تعداد بازدید: 252