سه‌شنبه، 17 مهر 1403 - 11:00

چگونه از سلامت مواد غذایی بسته بندی مطمئن شویم؟

بسته بندی و نشانه گذاری روی آن را بشناسیم

مهندس بهاره رضاییان 

نشانه گذاري هاي روي بسته بندي مواد غذايي و ليبل هاي  به كار رفته بر روی بسته بندی ها بسیار مهم هستند. اينكه براي خريد بهتربه چه مواردي توجه كنیم.

بسته بندي و نشانه گذاري روي آن

جهت حفظ كيفيت محصول و انتقال اطلاعات محتوي بسته به مصرف كننده و شامل مواردي است كه خريدار با يك نگاه کوتاه به آن ،مي تواند به حفظ سلامت بدن خود كمك كند که توجه به تاريخ انقضاء مهمترين آنها است. تاريخ انقضاء يعني اتمام زمان نگهداري.محصولات از دو جنبه دچار فساد مي شوند، شيميايي، ميكروبي که  با توجه به رعايت شرايط نگهداري و هر دو فاكتور شيميايي و ميكروبي محصول مورد نظر تعریف می شوند. بعد از گذشت تاريخ انقضاء در محصولي مانند ماست ممكن است از حيث ميكروبي فسادي اتفاق نيافتاده باشد ولي از بابت فاكتورهاي شيميايي حتما دستخوش تغييراتي شده است كه نه تنها براي سلامت مصرف كننده مناسب نيست،در مورد محصولات حساس ممكن است سلامت را به خطر بياندازد. تلاش شود كه در هنگام خريد به اين نكته كه تاريخ انقضاء چه زمانيست و مصرف كننده چند روز آن را نگه خواهد داشت ،توجه گردد. 

شرايط نگهداري محصول 

كه توليد كننده طبق استانداردهاي تعريف شده از طرف سازمانهاي مربوطه حتما بايد روي بسته بندي درج كند و فروشنده ها و خريداران با رعايت آن مي توانند در حفظ كيفيت محصول و در نهايت حفظ، تاثير بسزايي داشته باشند.

 فاكتورهاي تاريخ انقضاء و شرايط نگهداري مكمل هم هستن و با رعايت نكردن هر كدام از آنها، محصول ناسالم براي مصرف خواهيم داشت.

توليدكنندگان با زحمت فراوان و با انجام آزمايشات گوناگون تاريخ انقضاء محصول را مشخص مي نمايند و شرايط نگهداري را ذكر مي كنند و بعد از آن تمامي واسطه ها (راننده حمل محصول، فروشنده و مصرف كننده) تا زمان مصرف محصول، بايد شرايط گفته شده را مهيا  كنند تا در نهايت محصول سالم به دست مصرف کننده برسد.

ترکیبات مواد:

كه توليد كننده موظف است هر آنچه را كه در فرمول ساخت محصول استفاده مي کند، روي ليبل ذكر نموده و مصرف كننده با توجه به آن مي تواند محصول مورد نياز را انتخاب نمايد. افرادي كه بدنشان توانايي تجزيه لاكتوز موجود در شير را ندارد مي توانند با خريد شير كم لاكتوز يا بدون لاكتوز كه بر روي ليبل آن قيد مي شود و در تركيبات آن ذكر مي گردد( شير و آنزيم لاكتاز) انتخاب صحيح تري داشته باشند .


چراغ راهنمای مواد غذایی را بشناسیم:

سازمان بهداشت غذا و دارو با ارايه طرحي به نام چراغ راهنما، سعي بر جلب توجه مصرف كننده به چند آيتم مهم با زبان ساده، نموده است . یعنی طي جدولي آيتم هاي انرژي، قند، چربي، نمك و اسيدهاي چرب ترانس را با قيد ميزان محاسبه شده در محصول توسط توليدكننده،روی بسته درج مي نمايد و در نهايت با رنگهاي هشدار دهنده اعلام می کند چه میزان از مواد مضر نامبرده در محصول موجود است .قرمز يعني زياد، زرد يعني متوسط و سبز يعني اندك. مصرف كننده در يك نگاه می تواند تصميم بگيرد اين فرآورده برای سلامتش مناسب هست يا خير.

رعایت و درج این علایم بر روی هر گونه بسته بندي محصول ( غذايي، آرايشي، بهداشتي و ...) الزامی و مصرف كننده با توجه به آن هم به نفع سلامت خود قدم بر مي دارد و هم باعث ايجاد رقابت و تشويق توليد كننده براي انتقال اطلاعات مفيد تر و محصول سالم تر  به مشتري مي گردد.


کدخبر: 2202

تعداد بازدید: 569