سه‌شنبه، 17 مهر 1403 - 10:53

به مناسبت روز ملی کودک

قانون مادر و کودک نیازمند اصلاح است

در قانون اساسی به‌ عنوان قانون مادر، هیچ ماده‌ای مشخصا به کودکان اشاره ندارد .

روز هفدهم مهر در تقویم ایران روز ملی کودکان است. بخش مهمی از جامعه که برای ازدیادشان شعار هست برای تربیت و شادیشان برنامه ای نیست.

کودک در قوانین ایران:

در قانون اساسی ما به‌ عنوان قانون مادر، هیچ ماده‌ای مشخصا در موردکودکان وجود ندارد و درخصوص حقوقی همچون حق حیات، مسکن، کار و...از عبارت «هر فرد» استفاده می‌شود.مصداقی تحت عنوان «حقوق کودک» در قانون اساسی آورده نشده است. حقوق کودک را بایداز قوانین و مقررات مرتبطی که دراین باره تصویب شده است مانند قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب 1381، قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست و بدسرپرست مصوب 92 استنباط و دریافت کرد.

حق کودک در قانون ایران

 در ماده یک قانون حمایت از کودکان و نوجوانان آمده است: «تمام اشخاصی که به سن هجده سال تمام هجری شمسی نرسیده‌اند از فعالیت‌های قانونی مذکور در این قانون بهره‌مند می‌شوند» در این قانون با توجه به اینکه عنوان «حمایت از کودکان و نوجوانان» را دارد، معلوم نیست اقشار موضوع قانون در چه سنی قرار دارند، ضمن آنکه تعریف سنی نوجوانی نیز در آن مشخص نشده است.

شهر دوستدار کودک چیست؟

پروژه ای جهانی است .یعنی کشور هایی که توافقنامه ی رعایت حقوق کودک را با یونسکو امضا کرده اند، ،ملزم به ایجاد فضا ها و شرایط زیستی استاندارد و اولیه کودک درشهر هایشان هستند.

پیمان نامه‌ی حوق کودک چه می‌گوید؟

طبق پیمان‌نامه‌ی حقوق کودکان، همه کودکان حق دارند در امور خود مشارکت کنند. این مشارکت امری صوری و کم اهمیت نیست. کمیته‌ی حقوق کودک سازمان ملل متحد به عنوان مفسر رسمی این سند بین‌المللی، بر این نکته تأکید دارد که منافع عالیه کودکان به عنوان هسته‌ی مرکزی حقوق کودکان، بدون مشارکت آزادانه و فعالانه کودکان قابل تحقق نیست. این مشارکت، تنها شامل کمک کودک به پدر و مادر یا اینکه از بچه‌ها بخواهیم برای خودش یا برای ما کاری انجام دهند نیست، بلکه شامل برپایی انجمن‌ها و اجتماعات، اظهارنظر درباره‌ی برنامه‌های مربوط به کودکان و مؤثر بودن در سیاست‌گذاری‌ها نیز می‌شود. این کمیته همچنین تأکید دارد که این مشارکت، بدون آزادی بیان و حق دسترسی آزادانه به اطلاعات امکان پذیر نخواهد بود. به عنوان مثال، کودکان از ذی‌نفعان اصلی مسائل اکولوژیک هستند و به همین دلیل حق دارند برای تأمین امنیت و پایداری آن مشارکت مستقیم و مؤثر داشته‌باشند. اما اگر کودکان درباره‌ی اکوسیستم، گرمایش زمین و تخریب محیط زیست، عوامل مؤثر در به خطر افتادن محیط زیست و دیگر دانش‌هایی از این دست اطلاعی نداشته باشند، چگونه می‌توانند به روش‌های محافظت از محیط زیست فکر کنند و در محافظت از زمین -به عنوان محل زندگی و تأمین کننده نیازهای اساسی و همچنین محل زندگی سایر جانداران- نقش‌آفرینی کنند؟

شهر دوستدار کودک چه ویژگی هایی دارد؟

شهری است که در آن خواسته‌های کودک در اولویت قرار می‌گیرد، وضع اجتماعی،‌ فرهنگی و معماری شهر همسو با نیارهای آنان است و حقوق کودکان در سیاست‌ها ، قوانین ، برنامه ها و بودجه منعکس می‌شود.

رویکرد CFC (شهر دوستدار کودک) این شهر را به سمتی سوق می‌دهد که در آن،‌ کودکان نقش موثری در مورد شهر خود دارند و نظر آنان در تصمیمات شهری ابراز شود و خانواده و اجتماع نیز موظف‌اند کودکان را مسایل و تصمیم‌گیری‌ها دخیل کنند.

بیشتر بخوانید :


کدخبر: 2201

تعداد بازدید: 938