یکشنبه، 08 مهر 1403 - 20:35

مدیرکل محیط زیست البرز :

حفاظت مشارکتی بازوی کمکی است نه تاراج حیات وحش

امتیاز برداشت منطقه قرق شخصی فقط برای علف خواران حلال گوشت است.

حفاظت از محیط زیست باتوان ۵۰ درصدی/300 اخطار بی باسخ در ساخت بزرگراه شمالی

نشست خبری آخر فصل اداره کل حفات ازر محیط زیست استان و جمعی از خبرنگاران صبح امروز یکشنبه در سالن آمفی تناتر این اداره کل برگزار شد.حضور کمرنگ و کم تعداد اصخاب رسانه در نشست های زیست محیطی موضوع نگران کننده ایست که خود می تواند یکی از دلایل مهم وضعیت نامطلوب این حوزه در میان مردم باشد.

 پرسش تخصصی پایگاه خبری آیین باور موضوع حفاظت مشارکتی بود که این روزها درمیان فعالان و علاقمندان حوزه محیط زیست داغ و شبهاتی ایجاد کرده است. ما طبق رسالت خبری که داشتیم یک یادداشت و لینک های دسترسی به منابع قانونی و مصاحبه های مسئولین ذیربط را در اختیار خوانندگان گذاشتیم وامروز نیز این موضوع را با مدیرکل محیط زیست استان به عنوان متخصص مطلع طرح کردیم. ویدئوی خلاصه شده این نشست در همین گزارش قابل رویت است. 

مجید درگی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه در کل کشور تنها 50 درصد نیروی انسانی در اختیار این سازمان است و حوزه خطیر حفاظت از محیط زیست با نیمی از توان یک سازمان یعنی بار مضاعف بردوش کارکنان و مغفول شدن از برخی حوزه ها گفت:  مشارکت حفاتی حلقه واسط است تا در جایی که نیروی کافی برای مراقبت از زیستگاه حیات وحش وجود ندارد سرمایه گذار بخش خصوصی نیازهای منطقه را تامین و به رشد و مراقبت و تکثیرگونه ها کمک کند. 

وی افزود : تاکید و تایید می کنم به هیچ عنوان این مجوز برای حیات وحش غیر حلال گوشت نیست. فقط علف خواران حلال گوشت بعد از شمارش تحویل فرد سرمایه گذار می شود و بعد از 5 سال چنانچه به استانداردهای لازم دست یابد اجازه دارد 10 درصد یا مثلا هشت عدد گوزن نر هشت ساله که رسالت انتقال ژنتیکی اش را انجام داده و به مرحله برداشت رسیده در مزایده بفروشد تا هزینه میلیاردی 5 سال قبل را که در منطقه برعهده داشته جبران کند.

دکتر درگی با توجه به مباحث مطروحه پیرامون دسترسی به گونه های کم یاب و در حال انقراض در محوطه های قرق شخصی و احتمال فروش یا شکار و توله برداری گفت : به هیچ عنوان حق دخالت به این بخش را ندارند و مجوز آنها فقط برای علف خواران حلال گوشت با ضوابط سخت گیرانه است.

وی هم چنین گفت در استان البرز در حال حاضر منطقه ای مشارکت داده نشده اما در دست مطالعه است و با توجه به مناطق فراوانی که قابلیت محافت دارند در آینده چنانچه سرمایه گذار مورد وث.ق و توانمند مراجعه کند احتمال شروع همکاری هست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کل کشور کمبود 7 هزار نیرو در ادارات‌کل حفاظت محیط زیست وجود دارد، افزود: پس از سالها 10 درصد به ناوگان حمل و‌نقل اداره‌کل محیط زیست البرز افزوده شده است که در چند روز آینده در اختیار این اداره‌کل قرار می‌گیرد اما این تعداد آن هم با توجه به کیفیت خودروهای چینی جواب گوی ماموریت های محیط بانان نیست.

وی گفت: سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده علاوه بر مصوبات سفر ریاست‌جمهوری 500 میلیارد ریال به این ادراه‌کل اختصاص یافت که مراحل ابلاغ و انتقال را می گذراند.

او همچنین در جواب دغدغه علاقمندان محیط زیست در دخالت و نظارت برامور همرانی شهر و استان به ویژه اتوبانها و گذرگاه ها که بخش وسیعی از طبیعت را نابود کرده اند گفت: در ادوار گذشته بیش از  300 اخطار زیست محیطی درمورد احداث پروژه آزادراه تهران_شمال صادر شد اما نه نه تنها کار قطع نشد تا مشکلات اعلام شده رفع شود، بعد از آنهم دیگر قابل اصلاح نبود و صدمات زیادی به خاک و زیستمندان زده شد. که اهمیتی به آن ندادند

وی افزود: از سه سال قبل طبق جلسات برگزار شده با مجری این طرح اقدامات  و تعاملاتی صورت گرفت تا برای رفع شدن مسائلی که از سی سال قبل تا کنون رخ داده در حد امکان کاری شود متاسفانه تقریباً کار این پروژه در البرز به پایان رسیده و به فاز استان مازندران رسیده است و تخریب و تخلق سی ساله یک ساله دوساله اصلاح نمی شود.


.


 



کدخبر: 2176

تعداد بازدید: 967