سه‌شنبه، 20 شهریور 1403 - 14:10

علل ناباروری در مردان

 ناباروی در مردان سیگاری 22 درصد بیشتر است

امواج الکترومغناطیسی موجب آسیب به اسپرم ها می‌شود.

آیین باور_ دکتر مونا اسمی متخصص زنان و زایمان و عضو هیات دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد عوامل ناباروری در مردان گفت:در صورت ناباروری، مرد حتما باید توسط یک متخصص ارولوژیست معاینه شود تا مشکلات و بیماری هایی مثل واریکوسل و مشکلات مجاری تولید مثل بررسی شود.

وی افزود: برای بهبود کیفیت اسپرم ، بیضه ها باید خنک نگه داشته شوند. بهترین دما برای تولید اسپرم حدود ۳۴ درجه و نیم است در واقع حمام داغ و سونا و جکوزی ، عفونت ها ، لباس زیر های تنگ و مواد مصنوعی که در برخی لباس زیر ها بکار می‌رود ، موجب افزایش دمای بیضه می‌شود.

این متخصص خاطر نشان کرد: سیگار ، الکل و مصرف دخانیات باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرم می‌شود . در مردان سیگاری احتمال ناباروری ۲۲ درصد بیشتر از سایر مردان است.

  این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد : از مصرف ترکیبات استروئیدی که در باشگاه ها ورزشی جهت افزایش حجم استفاده می‌شود ، باید خودداری شود که بر باروری مردان تاثیر می گذارد.

دکتر اسمی با اشاره به تاثیر سبک زندگی سالم در میزان باروری گفت: تغذیه مناسب ، ورزش ، تناسب اندام برای تقویت اسپرم ها بسیار مهم است و مصرف سبزیجات مثل هویج ، کاهو، اسفناج و گوجه فرنگی می تواند باعث قدرت حرکت و بهبود شکل اسپرم شود.

وی افزود: همچنین از ترکیبات طبیعی که حاوی تستسترون هستند مثل خارخاسک و گیلاس زمستانی و دیلتینگ هندی نیز می توان استفاده کرد و ورزش های هوازی باعث کاهش استرس و افزایش متابولیسم بدن شده که در باروری مردان موثر است.

دکتر اسمی گفت : مصرف آب کافی حداقل ۸ لیوان در روز موجب بهبود کیفیت اسپرم شده و مواد غذایی که حاوی روی هستند مثل صدف، گوشت قرمز و اسفناج ، مغزیجات ، حبوبات و قارچ و چای سبز به خاطر ماده تینین باعث بهبود و تعداد اسپرم می‌شوند.


 وی افزود: موز سرشار از مواد مغذی است که باعث افزایش تعداد اسپرم شده و تنظیم هورمون های جنسی را نیز بهتر می کند . موز حاوی ویتامین A, B1 و C است که باعث استقامت و پایداری اسپرم ها می‌شود و قدرت باروری را بیشتر می کند.

این متخصص گفت: از قرار دادن گوشی موبایل در جیب شلوار خودداری شود، امواج الکترومغناطیسی موجب آسیب به اسپرم ها می‌شود و همچنین استفاده از برخی دارو ها مثل انتی بیوتیک ها و متادون و داروهای ضد افسردگی نیز می تواند‌ روی اسپرم تاثیر بگذارد ، این اثر معمولا موقتی است و پس از قطع دارو از بین می رود

کدخبر: 2117