پنجشنبه، 08 شهریور 1403 - 16:28

روضهٔ آب گریه کن ندارد!

منابع آبی استان کافی نیست، خشکسالی عنقریب است

۴۸ درصد آب پایتخت از سدهای البرز تامین و سبب فروکش آبخوان های البرز شده است.  

آیین باور _نشست مشترک نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی علی شیرین زاد و مدیرعامل آب منطقه ای در خانه ملت برگزار شد و با حضور اصحاب رسانه مباحثی پیرامون حوزه آب مطرح شد.

نجفیان مدیرعامل آب منطقه ای  گفت: ۱۶ برابر توان حوزه آب استان بارگذاری کرده‌ایم و محدودیت‌های همسایگی با تهران در بخش صنعت و جمعیت تأثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۸ درصد منابع آبی مورد نیاز پایتخت از سد های البرز تامین می شود افزود:  این امر سبب فروکش کردن آبخوانها و آب های زیرزمینی در البرز شده است.  

وی با طرح این مهم که استفاده ۴۰ درصدی البرزچند برابر استاندارد است گفت: حد مجاز این رقم در هر استان ۱۳ درصد است و استفاده بیش ازحد سبب بحران شده با این حال، ۱۰۰ درصد ظرفیت آبی استان را برداشت می کنیم.

وی تصریح کرد: یک میلیارد و ۵۰۰ متر مکعب بدهکار آبخوانهای استان هستیم و اکثر چاه‌هایی که احداث می شود ۱۰ لیتر آب نمی دهد.  و  آبخوان های دشت هشتگرد ۵۰ سال است ممنوعه شده اند.

  وی مطرح کرد: عمده ممنوعیت منابع آبی شهرستان به دلیل صدور مجوز برخی صنایع پر آب بر در استان است و اشتباه بزرگی در استان در این زمینه رخ داده است. 

مدیرکل آب منطقه‌ای البرز گفت: حدود ۷۰ درصد بخش،صنعت اشتهارد از آب شیری استفاده می‌کند و بارگذاری جمعیتی دیگر در این بخش درست به نظر می‌رسد در حالی که ما تمامی منابع آبی خود را مصرف کرده و البرز هیچ منابع آبی جدیدی برای آینده ندارد. 

 وی تصریح کرد: بارگذاری جمعیتی در البرز و تهران بیش از حد منابع آبی و ظرفیت آبی استان تهران و البرز است و بخش کشاورزی باید به سمت کشاورزی هایتک و فن آوری های نو در این بخش برود چرا که منابع آبی استان کافی نیست و بسیاری از باغات این حوزه در البرز، شهریار و تهران دچار خشکسالی شده است.  

مديرعامل شركت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به اینکه سهم البرز از منابع آبی زیرزمینی  ۲۷۰ میلیون‌متر مکعب است گفت: هم‌اکنون نزدیک به ۵۲۰ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف آب در استان داریم و اگر منابع آبی مان را از دست بدهیم تمام بخش صنعت و کشاورزی استان از دست می رود و با مرگ آبخوانها دیگر نمی‌توانیم این آبخوانها را احیا نماییم .  

وی بیان کرد: متوسط کل فرو نشست زمین ۶ سانتی متر و ۱۵ برابر استاندارد است و در برخی مناطق حتی شاهد فرونشست ۲۸ سانتی متری هستيم و ادامه آن سبب وقوع زلزله در اراضی استان خواهد شد.

  نجفیان گفت: برای تعادل بخشی ایجاد طرح های تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی بوده است که اجرا شده و در حال اجرایی شدن است.  بخشی و تغذیه مصنوعی بوده است که اجرا شده و در حال اجرایی شدن است.

وی خبر داد: امسال ۱۷۰۰ چاه در البرز باید مسدود شود‌.

  این مسئول گفت: آب هایی که به تهران می رود پساب آن باید به البرز و بخش صنعت البرز برگردد تا ناتوانی آبخوانها تامین و تعادل ایجاد شود.

 وی مطرح کرد: به دنبال نهایی کردن این امر با تهران هستیم.

او گفت: در البرز، مقاومت زیادی در خصوص تعادل بخشی وجود دارد و اگر این تعدیل ها بوجود بیاید آبخوان ها به تعادل خواهد رسید و اگر رعایت نشود حتی منابع آب شرب را در استان از دست خواهيم داد.  

مدیرعامل آب منطقه ای البرز با بیان این که در استان شاهد فقر زیرساخت های بخش آب هستیم اظهار کرد: با تلاش هایی که انجام شده هم اکنون دیگر شاهد ناترازی آب در اشتهارد نیستیم.

کدخبر: 2081