جمعه، 02 شهریور 1403 - 13:24

آب خون زمین است و انسان هیولا!

البرزیها! ۶۰ درصد بالاتر از خط قرمز و استانداردهای جهانی از ظرفیت آبخوان‌ها استفاده کرده ایم.

آیین باور_خبرنگاران فعال در حوزه مسائل آب در استان البرز به همت آب منطقه ای البرز گرد هم آمدند تا

داود نجفیان مدیرعامل مربوطه باز هم از روضه آب اشک خبرنگاران دغدغه‌مند را در آوردـ

اوگفت: استانداردهای کشور مجوز  تخصیص  ۲تا ۶ درصدی آب به  شرب را صادر کرده است که متاسفانه در استان ما  حدود ‌۳۳ درصد مصرف می شود که طبعا  رقم بسیار بالایی است.

نجفیان اشاره کرد: رشد روزافزون جمعیت و ورود اتباع به استان البرز و تأمین آب استان از آبخوان‌ها(۷۵ درصد) و منابع آب‌های سطحی(۲۵ درصد)، بدهی ما را به آبخوان‌ها روز به روز بیشترکرده است و این تهدیدی برای استان است.

 فرونشست زمین که دیگر کاملا جدی شده و  امروز یکی از مهم‌ترین پیامدهای ناگوار برداشت بی‌رویه از آبخوان‌های استان البرز است.  فرونشست شش سانتی‌متری زمین پارامتر هول انگیزی است که در صحبت های نجفیان رنگ بیشتری گرفت و او خاطر نشان کرد  در برخی مناطق این عدد به ۹۰ برابر حد استاندارد می‌رسد. حتی برخی مناطق مانند هشتگرد و نظرآباد، دچار فرونشست ۲۵ سانتی‌متری شده‌اند.

در راستای تعادل‌بخشی طرح هایی آغاز،شده است که قدمت آنها به   ۴۰ سال پیش می رسد. اما متاسفانه چندان منشا اثر نبوده است و موضوع آب هنوز برای مردم ایران یک دغدغه نیست.

تنش آبی ناشی از بارگذاری‌های بی رویه روبرو نگران‌کننده است.  در حالیکه تجربه کشورهایی مثل ژاپن در حوزه آب نشانگر ناثیر مستقیم آموزش در فرهنگ سازی است.

 بحث اخلاق، سرزمین‌پرستی، دغدغه‌مندی محیط زیست و مسایل این چنینی چند بار مورد ناکید این مسئول قرار گرفت که البته بسیار مهم است و به قول وی متاسفانه این بداخلاقی در جامعه ما رونق پیدا کرده و منابع آبی که سرمایه آینده است به راحتی هدر می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز به این مسئله نیز اشاره کرد که به دلیل ابلاغ برخی بخشنامه‌ها بارگذاری‌ها همچنان ادامه دارد مصرف کننده جدید هم به شبکه افزوده می شود در حالی که هیچ منبع جدیدی برای تامین آب برای سایر بخش‌ها نداریم و صددرصد سهمیه آب هر ساله را استفاده می‌کنیم.

غم انگیز است که استان البرز ۶۰ درصد بالاتر از خط قرمز و استانداردهای جهانی از ظرفیت آبخوان‌ها استفاده کرده است و باید راهی برای جبران این بدهی آبخوانی پیدا کنیم.اگر صنایع استان البرز توسعه یابد و بازنگری مجددی بر منابع تامین آب نداشته باشیم، بارگذاری‌ روی آبخوان‌ها به حالت تهديدآميزي درخواهد آمد.

نجفیان این را هم گفت كه به دليل شعاع ۱۲۰ کیلومتری، بسیاری از صنایع، البرز را براي استقرار انتخاب خواهند كرد.

به گفته او شهرستان اشتهارد در این زمینه به دلیل وجود شهرک‌های صنعتی با مشکلات جدی روبرو شده است.

وی از عدم همراهی و همكاری برخی مسئولان در حوزه آب، ابراز نگرانی كرد و گفت: هم اکنون هشت هزار و ۵۰۰ چاه غیرمجاز در استان وجود دارد و دو سال مهلت برای بستن چاه‌های غیرمجازی داریم که از منابع دیگران استفاده می‌کنند

کدخبر: 2068