دوشنبه، 29 مرداد 1403 - 17:27

سلیمانیه، کاخ موزه نقاشی قجری می شود

موزه نقاشی‌های قاجاری تا دهه فجر در کاخ سلیمانیه افتتاح می‌شود.


آیین باور_به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز استراحتگاه قجری و زیبای سلیمانیه در کرج،به دلیل ورود به فاز جدید مرمت های تاریخی و تجهیز جهت بهره برداری موزه ای تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.
خاکی گفت:  موزه نقاشی‌های قاجاری در کاخ سلیمانیه تا دهه فجر آماده بهره‌برداری می شود. اکنون فعالیت‌ها همزمان در دو جبهه در کاخ سلیمانیه آغاز و اعتبارات لازم برای این اقدامات تخصیص یافته است.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به انعقاد قرارداد برای مرحله جدید مرمت حفظ و احیا کاخ گفت: محوطه‌سازی، اصلاحات سنگ فرش و... همچنین تجهیز و راه‌اندازی موزه در حوزه اداره موزه‌ها در استان پیگیری می‌شود.
او ابراز امیدواری کرد که با این اقدامات موزه نقاشی‌های قاجاری برای دهه فجر در کاخ سلیمانیه به صورت رسمی افتتاح شود و گفت: پس از مرمت مراحل تجهیز سیستم‌‌های حفاظت الکترونیک، صوتی و تصویری و چیدمان اشیاء انجام می‌شود.
ویژگی نقاشی قاجاری
مکتب نقاشی قاجار به آثار نقاشی‌ای گفته می‌شود که در دورهٔ زند شروع شد و تا دورهٔ قاجار و کمی پس از آن امتداد یافت. این شیوه به عنوان سبکی منسجم و مکتبی متشکل در نقاشی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که همهٔ ویژگی‌های موضوعی و کاربردی یک مکتب نقاشی را دارد. این شیوه بیشتر از تلفیق ویژگی‌های هنر نقاشی سنتی ایرانی با عناصر و شیوه‌هایی از نقاشی اروپایی شکل گرفت.

هنرمند نقاش دورهٔ قاجاریه با مکاشفه‌ای هنری کل تجربیات سنتی و مدرن زمان خود را به نمایش می‌گذارد. پس از انقراض سلطنت صفویان، سبکی منسجم و مکتبی متشکل در نقاشی ایران پدید می‌آید که با توجه به ویژگی‌های موضوعی و کاربردی نقاشی‌ها، عنوان «پیکرنگاری درباری» را برای این مکتب مناسب می‌دانم. عمده مشخصات این سبک عبارتند از: ترکیب بندی متقارن و ایستا با عناصر افقی و عمودی و منحنی؛ سایه پردازی مختصر در چهره و جامه؛ تلفیق نقش مایه‌های تزیینی و تصویری، و رنگ گزینی محدود با تسلط رنگ‌های گرم به خصوص قرمز

کدخبر: 2052

تعداد بازدید: 2180