شنبه، 23 تیر 1403 - 13:46

علوم پزشکی البرز اعلام کرد:

12 درصد کرجی ها از آلودگی هوا می میرند!

سالانه آلاینده های هوا 700 میلیون دلار خسارت مالی به سیستم سلامت تحمیل می کنند .

آیین باور- نماینده علوم پزشکی البرز در نشست مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار که روز شنبه 22 تیرماه  به مناسب روز جهانی این رویداد و  در سالن شهدای البرز استانداری برگزار شد، به آمار دهشتناکی از مرگ و بیماری و آثار مخرب آلودگی هوای استان به ویژه شهر کرج برسلامت مردم اشاره کرد .

 آماری بحث برانگیز که این پرسش را در ذهنم ایجاد کرد:" اگرچنین خساراتی مستند شده  چرا اعلام وضعیت بحرانی نمی شود و به طور ویژه برای رفع آن گامی برنمی دارند؟" البته که بلافاصله به یاد آوردم وضعیت اهواز و خوزستان را و ساکت ماندم  پاسخی در کار نخواهد بود!

شهرام کرمی با ارائه اسلاید شوهایی از مطالعات و پژوهش های مستند و استفاده از نرم افزاری که برای همین امر طراحی شده است گفت: البته گزارش های تاثیر آلودگی منجر به فوت  زمان محور است بنابراین آمار ارائه شده مربوط به سال گذشته است.

وی افزود:  چهارمین عامل خطر مرگ استان آلودگی هواست و سالانه هفت میلیون نفر البرزی به دلایل وابسته به آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. 

به گفته این کارشناس از حدود پنج هزار مرگی که سالانه در استان البرز به ثبت می رسد ،  به طور متوسط در شهر کرج سالانه 5 هزار مرگ ثبت می شود که 851 مورد آن با اطمینان متوسط منتسب به آلودگی هواست .یعنی ۱۲ درصد مرگها در شرایطی که در تمام روزهای سال زیر حد قابل قبول تنفس کرده ایم چنین نتایجی دوراز انتظار نیست.

به عنوان مثال نرم افزار و تحقیقات نشان داده است که  51مورد سرطان های ریه شهر کرج  به دلیل وجودآلاینده pm. 2/5است. که اگر این آلودگی نبود این مرگ ها رخ نمی داد. 1000 مورد از کسانی که مشکلات قلبی داشتند اگر آلودگی هوا نبود احتمال زنده ماندنشان وجود داشت.7 مورد بیماری تنفسی کودکان شهر کرج نیز به دلیل آلودگی هوا بوده است.مرگ بر اثر سکته مغزی افراد بالای 25 سال 66 مورد منتسب به آلاینده مذکور است. 

همچنین آمار های ثبت شده حاکی از این است که ۱۲ میلیون نفر روز در سال 1401  به دلیل به دلیل سردردهای ناشی از  آلودگی هوا  ساعاتی را سرکار خود حاضر نشده اند، و آمار دیگری داریم اصطلاحا  روزهای کاری از دست رفته به دلیل آلودگی هواگفته می شود که افراد کل روز را کار نکرده اند یا مرخصی گرفته اند.. حدود ۴۰۲هزار نفر روز برای این مورد محاسبه شده است.

کرمی گفت: این آمار مربوط به ذرات بزرگتر بود، با توجه به قطر ریزگردها ذرات کوچکتر از 10 میکرون روی سیستم تنفسی اثر می گذارند و کوچکتر از 2.5 میکرون روی سیستم خون اثر دارند. مشکلات قلب و عروق و سکته ها به این ذرات مربوط می شوند. در مسئله برونشیت 28 هزار مورد اتفاق افتاده  مرتبط  با این ذرات بوده . همچنین در شاهص مرگ نوزادان 933 مورد مرگ نوزاد  زیر ۲۸ روز شهر کرج منتسب به آلایندگی هواست که یااز طریق مادر آلوده شده باشد یا منابع دیگر، که به طور غیر مستقیم بر جنین اثر گذاشته است.

کرمی گفت: 1349 مورد نشانه های آسم کودکان منتسب به آلاینده pm10 است یا 55 مورد تنفسی و غیره .در مجموع مهمترین آلاینده pm2.5 است. 

به گفته وی: سالانه 700 میلیون دلار به طور متوسط هزینه سلامتی است که آلاینده های هوا به سیستم سلامت بار گذاری می کنند . یعنی عددی  حدود ۴۰همت خسارت مالی در بخش درمان.



کدخبر: 1911

تعداد بازدید: 1890