یکشنبه، 03 تیر 1403 - 13:53

5 هزار سگ گزیدگی تنها در 3 ماه

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: از ابتدای سال تا به امروز 5 هزار سگ گزیدگی در استان البرز گزارش شده است.

آیین باور -  قربانی در مقایسه این آمار با سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: آمار سگ گزیدگی در سال 1401 حدود 11 هزار گزارش شده که همین آمار در سال 1402 به عدد 16 هزار رسیده است. 

 با اشاره به اینکه جمع آوری سگ‌های بلاصاحب مسئله ای است که همه نهادهای متولی باید همراهی و همکاری داشته باشند، ادامه داد: شمار بسیاری از سگ‌های رها شده در حوزه جغرافیایی کلانشهر کرج از شهرهای اقماری هستند، مشکل اساسی استان البرز عدم همکاری شهرداری‌های سایر شهرهای استان در جمع آوری و ساماندهی سگ های بلاصاحب است که سالانه شاهد افزایش بی رویه تعداد این سگ‌ها در مراکز شهری هستیم. 

 قربانی تصریح کرد: طبق مصوبه ای که به تأیید فرمانداری کرج رسیده، مجموعه‌هایی همچون دانشگاه‌ها و محوطه مترو می‌توانند برای جمع آوری سگ‌های بلاصاحب پیمانکار جذب کنند، سازمان مدیریت پسماند می‌تواند دراین خصوص همراهی و حمایت داشته و پیمانکار متخصص به این مراکز و مجموعه ها معرفی کند. 

این مقام مسئول تصریح کرد: ترحم غیراصولی و افراطی گروهی از مردم، به واسطه غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب اکوسیستم حیوانات را دستخوش تغییر کرده است که این امر آسیب زیست محیطی و جانی را نیز برای شهروندان به دنبال خواهد داشت. 

وی با تأکید بر لزوم جمع آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در کلانشهر کرج و شهرهای اقماری، گفت: در حال حاضر ۲ پناهگاه در باغستان و‌ حلقه دره وجود دارد که سگ‌های بلاصاحب جمع‌آوری شده در آن مراکز نگهداری می‌شوند. بخشی از این سگ‌ها از شهرهای اقماری هستند که خود مرکزی برای نگهداری و عقیم سازی سگ‌های بلاصاحب ندارند.

کدخبر: 1841