شنبه، 19 خرداد 1403 - 11:23

یادداشت زیست محیطی؛

هفته محیط زیست در انفعال می گذرد

نام گذاری شعاری و هفته مناسبتی، دردی از محیط زیست دوا نمی کند.

آیین باور - هفته محیط زیست در حالی سپری می شود که اداره کل حفاظت محیط زیست استان در سکوت خبری و عملیاتی، بدون برنامه ریزی رسانه ای یا مثلا تشکیل تورهای بازدید از گلوگاه های استان و نقاط ضعف زیست محیطی، منتظر نشسته است تا خبرنگاران خودجوش به این مقوله پرداخته و مطالبی کلیشه ای و شعاری منتشر کنند.

اگرچه معمولا هر ساله به همین منوال می‌گذرد این روش ماشینی و رباتی فقط در چهار چوب خبرگزاری ها به ویژه خبرگزاری دولت می گنجد که بی احساس و اداری به مقوله زنده حیات می نگرند و مصاحبه های سفارشی را با عکس مسئولین منتشر می کنند.
خبرنگاران  حوزه زیست محیطی سایر رسانه ها که در تمام طول سال مشکلات استان را فریاد می زنند، توقع دارند دایره اطلاع رسانی آمار و ارتباط اداره کل استان فعال تر و دغدغه مندتر عمل کن تا آنها بتوانند برای فرهنگ سازی مردم قلم بدست شوند.
به عنوان نمونه در شرایطی که دستور العمل های بالادستی به مسئله گردشگران و نقش آنها در طبیعت پرداخته و تاكيد بر گردشگری مسئوليت پذير شهروندان و عدم به جا ماندن زباله در طبيعت در قالب مهربانی با طبيعت و استفاده از ظرفيت شعار هفته به عنوان يك پيام تامل برانگيز و فرصت آفرين) سهم من در تداوم حيات را مورد توجه قرار داده چیز محسوسی در سطح شهر پیدا نیست و احساس نمی شود. همچنان هم در بسیاری نقاط کمبود سطل زباله و سرویس های بهداشتی دیده می شود.
دستور ساخت شهرک صنعتی از لکه های صنعتی یعنی کت و شلوار دوختن با دکمه ای که سالها در گوشه ای افتاده و ایجاد آگاهانه چالش های زیست محیطی از جمله آب و هوا و زمین.
عدم همکاری موثر دستگاه های دیگرچون وزارت نیرو برای کنترل مصرف آب خانگی و شستشوی خیابانها و ماشین و پرکردن استخرها با بهانه های مضحک، خود داستان دیگری است . وزارت نیرو می گوید هیچ برنامه ای برای کنترل جدی اینگونه مصرفهای خانگی ندارد و اگر شاکی داشته باشند جریمه می شوند و روزانه میلیونها لیتر آب تصفیه شده هدر می رود دقیقا همان طور که در سرزمین خشک ما بارش ها و آب های سطحی به ناکجا هدر می روند.
 بحث تخلیه نخاله های شهری در جای جای زمین های خالی و طبیعت استان، اصلا مورد توجه هیچ دستگاهی قرار نمی گیرد. کافی است برای گردش به سمت آتشگاه رفته یا در حد فاصل شهرستان های ساوجبلاغ به کرج، میل روستاگردی داشته باشید چیزی جز نخاله های ساختمانی، لاستیک های آتش زده و حتی زباله های تخلیه شده نمی بینید .شورای شهر و شهرداری تمایلی به ورود این بحث ندارند. در روزهایی که آلودگی هوا شاخص های نامناسب را اعلام می کند غبار حاصل از معدن کاری و دود سوختن زباله و لاستیک کنترل نمی شود. روستاهای استان بیش از هر جای دیگر محل آلودگی محیط زیست ، قطع درختان، هدر رفت آب، تخلیه نخاله و نابودی زیستگاه پرندگان و جاندارانی شده اند که به خیال خود شهر را با هدف ادامه حیات به سمت روستا ترک کرده اند.که خود مغایر ترویج مهاجرت معکوس در نجات زمین و منابع است. 

رویکردها، برنامه ها و سیاست های اجرایی سازمان محیط زیست بندی دارد که می گوید موارد زیر در بحث رسانه ای ضروری است  :

1 )برجسته سازي اقدامات اجرا شده دولت مردمی در حوزه محيط زيست 

2 )برجسته سازي اهميت و ضرورت مشاركت مردمی در حفاظت از محيط زيست 

3 )تقويت دانش و آگاهی افزايی و اميد آفرينی به مردم درخصوص مسائل محيط زيستی 

4 )بهره گيري از ابزارها و ظرفيت هاي تبليغی براي اكران پوستر و شعار هفته محيط زيست

5 )اطلاع رسانی و فرهنگ سازي در خصوص موضوعاتی همچون آلودگی هوا، خشكسالی، ضرورت حمايت از گونه هاي گياهی و جانوري در معرض انقراض، فرهنگ سازي واژه نذر طبيعت )ساخت آبشخور، تامين علوفه، تامين آب و...(، تقدير از فعالين مردمی و اقدامات داوطلبانه در حوزه محيط زيست

6 )حمايت از فناوري هاي نوين سازگار با محيط زيست

7 )تاكيد بر گردشگري مسئوليت پذير شهروندان و عدم به جا ماندن زباله در طبيعت در قالب مهربانی با طبيعت و استفاده از ظرفيت شعار هفته به عنوان يك پيام تامل برانگيز و فرصت آفرين) سهم من در تداوم حيات

اسخ دهند.

پرسش من این است : آیا تنها یک بند از این دستورات دردی از محیط زیست دواکرده یا می کند؟ مسئولین پاسخ دهند

فریبا کلاهی 


کدخبر: 1786