معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور:
4/5 درصد درآمد خانوار صرف خرید لوازم آرایشی میشود
4/5 درصد درآمد خانوار صرف خرید لوازم آرایشی (3 برابر سرانه اروپا) میشود
وی تاکید کرد راه مقابله با قاچاق تولید و تجارت قانونی برای آن دسته از محصولاتی است که قابلیت تولید آن را نداریم . هم اکنون که در بدترین شرایط تحریم ها هستیم باید هوشمندانه فرصت ها و تهدید ها را شناسایی کنیم. این نقش شامل مراحل پذیرش ، شکوفایی، هم بستگی ، انسجام و مشارکت می باشد . برای مشارکت فعالانه نیاز به ایجاد انگیزه ، اعتماد سازی، آگاهی سازی ، سازماندهی ، حمایت و پشتیبانی ، مداومت و استمرار و ارزشیابی است .
وی در ادامه در خصوص آسیب شناسی و بیان مسئله به موارد زیر اشاره کرد : ایران هفتمین مصرف کننده لوازم آرایشی جهان و دومین در خاورمیانه است. هزینه 1 سال خرید کتاب معادل هزینه 1 روز خرید لوازم آرایشی است حدود 4/5% درآمد خانوار صرف خرید لوازم آرایشی (3 برابر سرانه اروپا) میشود امروزه ما با کاهش سن مصرف لوازم آرایشی مواجه هستیم بروکراسی مجوزها و ناکافی بودن تولید در عین ممنوعیت واردات از مشکلات اساسی محسوب میشود .
وی گفت: تأمین 55% فرآوردههای آرایشی و بهداشتی مصرفی از طریق قاچاق و تقلب می باشد تقلب همزمان محصولات قاچاق آرایشی و بهداشتی (90%) گزارشهای عفونت، تخلیه چشم، بیماریهای پوستی، سرطان آسیبها و مخاطرات اقتصادی، بهداشتی، بیوتروریسم، اجتماعی، اشتغال و ...
عدم تفکیک آمار و اطلاعات آرایشی ، بهداشتی ، سلولزی و عطریات
معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص راهبرد های مقابله با قاچاق در حوزه محصولات آرایشی بهداشتی به موارد زیر اشاره کرد :
1)آسیبشناسی و اجرای برنامه جامع سلامت محور و شیوه نامه آن
2)احصاء آمارهای واقعی و برنامهریزی بر مبنای جزئیات آمار و اطلاعات زیرگروههای کالایی
3)تدوین برنامه مشترک و یکپارچه بین دستگاههای دخیل در فرایندهای تولید و تجارت محصولات آرایشی و بهداشتی (نگاه میان مدت و بلندمدت)
4)تشکیل منظم کمیته برنامهریزی تولید و تجارت محصولات آرایشی و بهداشتی
5)شناسهگذاری محصولات آرایشی و بهداشتی بر اساس زمانبندی اجرای طرح رهگیری و ردیابی
6)ساماندهی شبکه توزیع و صنوف لوازم آرایشی، شوینده، بهداشتی، سلولزی و عطریات
7)تدوین بانک اطلاعاتی برخط محصولات مجاز و محصولات غیرمجاز و اجرای طرح جمعآوری محصولات قاچاق آرایشی و بهداشتی از سطح عرضه حقیقی و مجازی با اولویت نشانهای قاچاق قطعی
8)فرهنگسازی و آگاهی بخشی مضرات محصولات غیرمجاز آرایشی و بهداشتی (مستند به گزارش عوارض
وی خاطر نشان کرد تولیدکنندگان برای ما بسیار ارزشمند هستند و جایگاه والایی دارند و تا جایی که بتوانیم از آنان حمایت میکنیم . امیدوارم همه باهم بتوانیم دینی را که به حوزه سلامت داریم به بهترین شکل ادا کنیم .
در ادامه دکتر محمدمهدی کامکار موسس شرکت عطرآگین و لابراتوارهای دارویی و همچنین رییس انجمن فراورده های آرایشی بهداشتی استان البرز عنوان کرد صنعت آرایشی بهداشتی در ایران یک صنعت نو پا نیست . روزگاری نه چندان دور حتی بعد از انقلاب محصولات آرایشی بهداشتی ایران به تمام کشور های منطقه صادر میشد .
وی عنوان کرد حفظ سلامت مردم یک وظیفه حاکمیتی است و همه ما باید با هم همکاری کنیم تا از سلامت مردم حراست کنیم . باید منافع ملی را در نظر بگیریم .
دکتر کامکار خاطر نشان کرد استان البرز به تنهایی می تواند تمام نیاز های آرایشی بهداشتی ایران و منطقه را تامین کند . ما از نظر دانش فنی و امکانات زیر ساختی بسیار توانمند هستیم .
وی تاکید کرد صنعت آرایشی، صنعت لحظه است و مدام باید دانش مان به روز باشد و با دنیا پیش برویم . در این راستا دانشگاه و وزارت بهداشت باید راهنما و مشاور تولید کنندگان باشند.
کدخبر: 118
تعداد بازدید: 1904