دوشنبه، 22 اسفند 1401 - 10:49

گردشگری ورزشی البرز

آشنایی با قله دوبرار

از ویژگی این قله مسیر های آسان و در دسترس بودن برای ساکنان شهر کرج بخصوص اهالی شمال این شهر است.



البرز - کرج ازسمت شمال بوسیله گردنه آتشگاه به جاده چالوس ، ازسمت غرب توسط ارتفاعات روستای آتشگاه که قدیمی ترین روستای کرج است که به روستای برغان ،ازسمت شرق بوسیله گردنه سیا کلان به قله عظیمیه واز سمت جنوب بوسیله شهرک های بهارستان ،باغستان و گوهردشت به شهر کرج متصل است

از ویژگیهای بارز این قله این است که از هر چهار جهت امکان صعود به آن مقدور می باشد. و هم از داخل شهر وهم از طرف سد کرج وجاده چالوس بخوبی نمایان است.
دیگر ویژگی این قله مسیر های آسان و در دسترس بودن برای ساکنان شهر کرج بخصوص اهالی شمال این شهر است.

شکل ظاهری این کوه باعث نامگذاری آن بدین اسم شده است .روی قله دو تپه مجاور به هم با کمترین اختلاف ارتفاع هست که بسیار به هم شباهت دارند به همین دلیل به دو برار مشهور شده اند ارتفاع یکی ۲۴۴۸ وارتفاع دیگری ۲۴۳۹ متر از سطح دریا است.

در روی قله های دوبرار چند سوراخ چند متری حفر شده است که احتمالا این حفره ها یا جهت یافتن اشیا قدیمی کندوکاو شده ویا با توجه به قدمت این حفره ها جهت روشن کردن آتش و علامت دادن در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته استقله دوبرار یا قره داغ با ارتفاع 4083 متر، مرتفع‌ترین قله در خط‌الراسی است که به نام‌های قره داغ، ماز و یا دوبرار مشهور است.
این خط‌الرأس جزو رشته کوه‌های فیروزکوه و در حد فاصل دو جاده هراز تا جاده فیروزکوه و در جناح جنوبی این رشته کوه‌ها واقع شده‌ است. خط الراس پرفراز و یکنواخت دوبرار به طول حدود 60 کیلومتر دارای 32 قله اصلی و فرعی می‌باشد که 8 قله آن بیش از ۴ هزار متر ارتفاع دارند. قله دوبرار شرقی با ارتفاع 4083 متر بلندترین نقطه این خط الراس است. پس از آن قله های دوبرار غربی با ارتفاع 4080 متر، سوزچال 4060 متر و انگمار با ارتفاع 4036 متر به ترتیب بلندترین قلل این خط الراس به شمار می روند.

خط الراس غربی – شرقی دوبرار از جاده هراز و در حدفاصل بین امامزاده هاشم و پلور (پل قلعه مرغی) آغاز و با تشکیل قلل مرتفع متعددی از جمله بزم چال یا چنگیزچال، پروانه، انگمار، دوبرار، سوزچال، قره‌ داغ، قیاق‌ لکه و شاه‌ تپه به رودحانه نمرود در جاده فیروزکوه می‌پیوندد. دریاچه های تار و هویر و رودخانه‌های دلی چای و تار در جنوب خط الرأس و رودخانه نمرود و لاسم در شمال آن جریان دارند.

منبع اطلاعات: گزارش برنامه خط الراس دوبرار، وبسایت گروه شقایق

کدخبر: 1132