شنبه، 06 اسفند 1401 - 11:03

پس از تملک کامل حریم تاریخی

حمام مصباح آماده واگذاری شد

تملک کامل حریم حمام تاریخی مصباح  درکرج در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری البرز قرار گرفت.

آیین باور - سرپرست این اداره کل در توضیح این مطلب گفت: بعد از ثبت و مشخص شدن حریم ، بنایی نیز در مجاورت ساختمان حمام قدیمی مصباح وجود داشت که برای مرمت کامل حمام، نیازمند تملکش بودیم .

در  سال های گذشته همچنین با اقدامات انجام شده 5 دانگ از شش دانگ آن بنا خریداری شد و طی ماه‌های گذشته با پیگیری‌های انجام شده، اخذ اعتبارات ملی و کارشناسی‌های انجام شده، یک دانگ باقی‌مانده بنا هم خریداری و حریم درجه یک حمام مصباح به طور کامل تملک شد.

دارایی با اشاره به اینکه مرمت حمام مصباح در سال‌های گذشته نیمه تمام مانده است گفت بهترین روش برای مرمت و بهره‌برداری از بنا واگذاری به بخش خصوصی است که در ماده 27 قانون دیده شده است.

متقاضیان زیادی  برای بهره‌برداری از این‌بنا اعلام آمادگی کرده اند، بهترین کاربری برای این حمام فرهنگی و متناسب با بنای تاریخی است.

حمام مصباح  در یکی از محله‌های قدیمی کرج است و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. برای ورود به این حمام باید ۱۵ پله (حدود سه متر) پایین بروید. طاق‌های گنبدی و تودرتو و دریچه‌های دایره‌ای شکل از ویژگی‌های برجسته‌ی معماری این بنا هستند. از قسمت‌های مختلف این حمام می توان به رختکن، گرمخانه، شاه‌نشین و محل شستشو اشاره کرد. این اثر در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۸۰ با شماره‌ی ثبت ۳۷۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کدخبر: 1116

نویسنده: فریبا کلاهی کارشناس گردشگری