یکشنبه، 11 دی 1401 - 09:47

ویرایش دوباره برخی قولهای مسوولان و پروژه های انجام نشده شهرستان فردیس!

مروری بر عوامل ناتوانی و عقب ماندگی شهرستان فردیس،درمان معلولیت پرجمعیت ترین شهرستان کشور همت ملی و کشوری می خواهد.

منصورجمشیدی

در سال 89 البرز با پنج شهرستان به عنوان سی و یکمین استان کشور تشکیل شد که البته با توجه به شهرستان شدن فردیس در سال 92 و چهارباغ در سال 99 اکنون این استان دارای هفت شهرستان است.

حال جدا از کرج به عنوان مرکز البرز و پنج شهرستان دیگر استان که بطور قطع آنها هم کم و کسری و کمبودهای خاص خود را دارند، قصد دارم با تمرکز روی فردیس، ویرایش دوباره ای بر قول و وعده ها و پروژه های انجام نشده، آنهم بعد از گذشت نزدیک به یک دهه از استقلال این شهرستان بزنم، چون باوجود اینکه در طول این سالها درباره هر یک آنها گزارش های مفصلی تهیه و منتشر کرده ام، اما با کمال تاسف هیچ نتیجه ای در پی نداشته است.

 

فردیس دارای کوچکترین جغرافیا و پرجمعیت ترین شهرستان کشور است!

 

ابتدا تاکید و یادآوری کنم که فردیس را باید از دیگر شهرستانهای استان متمایز کنیم چرا که این شهرستان با بیش از 700 هزار نفر جمعیت، بعد از کرج دومین شهرستان پرجمعیت این استان محسوب می شود که وجه تمایز مهم دیگر آن مساحت اندک جغرافیایی فردیس است که فقط 78 کیلومتر مربع وسعت دارد! به عبارت دیگر فردیس نه تنها در استان بلکه حتی متراکم ترین و پرجمعیت ترین و در عین حال کوچکترین شهرستان از نظر وسعت جغرافیایی در کشور نیز به شمار می رود.

براین اساس، به جرائت می توان ادعا کرد که فردیس نشینان هرچند در زمینه زیرساخت ها و سرانه های شهری محروم هستند، اما کارنامه بلند بالایی هم از وعده های محقق نشده مسوولان مختلف دستکم در یک دهه اخیر را در ذهن و خاطره خود دارند، وعده هایی نه در حد آسفالت یک کوچه توسط شهرداری، بلکه قول و وعده از طرف و زبان عالی ترین مقام اجرایی استان که باوجود تاخیر طولانی اغلب یا به مرحله بهره برداری نرسیده یا در مراحل اجرا دچار مانع شده است. 

 

یک نمونه از چندین پروژه انجام نشده معضل ترافیکی گذرگاه شیخ آباد فردیس است

گذرگاه شیخ آباد یکی از دو مسیر اصلی بین کرج و فردیس است که راه ارتباطی ورود و خروج خودروها به بخش غربی فردیس محسوب می شود و در صورت اجرای طرح تعریض این گذرگاه، ترافیک سنگین و همیشگی آن مرتفع خواهد شد، بخصوص که استاندار البرز حدود یک سال پیش یعنی 20 آبان ماه 1400 از این گذرگاه دیدن کرد و دستور سرعت بخشیدن به اجرای طرح تعریض آن را صادر کرد.

جالب تر و مهمتر اینکه در پی بازدید عبداللهی استاندار البرز از زیرگذر شیخ آباد و رصد مشکلات موجود، جلسه‌ ای با قید فوریت به ریاست ابوالفضل فانی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی و با حضور کلیه مدیران و مسوولان ارشد مرتبط در سالن جلسات معاونت عمران برگزار شد.

 

اداره کل راه آهن تهران و استان موظف شدند ولی اتفاقی در گذرگاه شیخ آباد نیافتاد!

جدا از امکان سنجی متراژ تعریض، ماحصل و خروجی این جلسه شامل نکته تعیین کننده ای بود مبنی بر اینکه اداره کل راه آهن استان و تهران مکلف است فارغ از تعیین تکلیف تملک اراضی در بالادست و پایین دست تقاطع شیخ آباد، نسبت به اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح برابر طرحهای مصوب ابلاغی اقدام کند و تاخیر در انجام تملکات از سوی شهرداری‌های کرج و فردیس به هیچ عنوان نمی‌بایست در شروع به کار اداره کل راه آهن در عملیاتی شدن طرح زیرگذر شیخ آباد دخالت داشته باشد.

همچنین در این جلسه مقرر شد با حضور نمایندگانی از اداره کل دفتر فنی، فرمانداری کرج، پلیس راهور و نمایندگان شهرداری های کرج و فردیس بازدید میدانی از محل مورد نظر صورت پذیرد.

این درحالی است که در این یک سال و اندی هیچ تغییری در معضل ترافیکی زیرگذر شیخ آباد و اجرای طرح تعریض آن انجام نشده و حتی می توان ادعا کرد براثر افزایش عبور و مرور خودروها، ترافیک این گذرگاه چه بسا بیشتر هم شده است.     

ناگفته نماند باوجود تاکید بر مسوولیت اداره کل راه آهن تهران، این زیرگذر یا روگذر باید با همکاری سه مجموعه شامل شرکت ملی راه آهن و شهرداریهای کرج و فردیس ساخته شود، اقدامی که دو ضلع این مثلث یعنی شهرداری فردیس و شرکت ملی یا راه آهن تهران آماده اجرای آن هستند، اما اشکال و کم کاری و تاخیر به مجموعه شهرداری کرج مربوط می شود که بخاطر عدم انجام تعهدات خود در مورد تملک زمین و رفع مشکل ساخت و سازها در قسمت شمالی این ریل راه آهن، موجب ادامه و تشدید معضل ترافیک در گذرگاه شیخ آباد شده است.

خلاصه اینکه ریل و راه آهن یکی از شاخص های مهم توسعه است و هرگونه مشکل و مانعی باید در مسیر خط آهن برطرف شود، ولی اینکه با گذشت بیش از یک دهه هنوز گذرگاه شیخ آباد از روی ریل راه آهن توسط سوزن بان یا راهدار اداره می شود و هنگام عبور قطار، دیرک راه بند را پایین می آورد و پس از دقایقی در پی عبور قطار آن را بالا می برد، بدون شک می تواند نشانه بارزی از غفلت و عقب افتادگی باشد!

 

برخی ادارات باوجود گذشت 10 سال هنوزهم اراده ای برای استقرار در شهرستان فردیس ندارند!

در دهمین سال ارتقا فردیس و تبدیل آن به ششمین شهرستان استان البرز، واقعن نمی دانم این برای چندمین بار است که درباره عدم استقرار برخی ادارات و مشکلات ناشی از آن که موجب نارضایتی شهروندان این شهرستان شده است، گزارش های مفصلی نوشته و منتشر کرده ایم، اما هنوز هم اتفاق خاصی در زمینه رفع این کمبودها و نارسایی ها در شهرستان پرجمعیت فردیس نیفتاده است.

ضمن احترام و قدردانی از تلاش و پشتکار دیگر همکاران رسانه ای در این زمینه، به عنوان یک عضو از اهالی قدیمی رسانه و روزنامه نگاری، مشکلات ناشی از عدم استقرار برخی ادارات در شهرستان فردیس را بارها خطاب به مسوولان و شخصیت های شهرستان، استان و استاندار و حتی هنگام سفر کاروانهای مختلف روسای جمهوری به البرز و فردیس از جمله رییس دولت سیزدهم نیز نوشته و منعکس کرده ام و واقعیت ملموس و مطلق این است که هیچگاه از گشایش و رفع مشکلات نا امید و مایوس نخواهم شد.

به همین دلیل باید با یادآوری گذشته و آنچه همواره بر آن استناد کرده ام، یعنی این درست که اقدامات و فعالیت های اطلاع رسانی ما ضمانت اجرا ندارد، ولی این باعث نمی شود که از نوشتن کمبودها و نارسایی ها و انتشار آنها در رسانه ها با هدف آگاهی بخشی به مسوولان و بخصوص افکار عمومی را رها سازم، لذا همچنان به این وظیفه ذاتی و حرفه ای خود ادامه خواهم داد تا اولن به آرامش روحی و وجدان کاری خود دست یابم و دوم هم اینکه اعتقاد دارم وزن و جایگاه افکار عمومی آنقدر وزین و تاثیرگذار است که در نهایت هر در بسته ای با هزاران قفل را باز خواهد کرد.

 

فردیس باوجود کوچکی وسعت جغرافیایی و انبوه جمعیت حتی اداره راه و شهرسازی ندارد!

راه و شهرسازی یکی از چندین اداره ای است که کمبود و نبودش در فردیس کاملا احساس می شود و هنوز هم در این شهرستان مستقر نشده است، شهرستانی پرجمعیت که به اذعان کارشناسان با توجه به نحوه شکل گیری، از همان ابتدا با کوچکی وسعت جغرافیایی و ضعف های زیرساختی شدید مواجه بوده است و برای کاستن از تبعات منفی و جبران نیازهای اساسی زیرساختی، به اداره ای فعال، پرتلاش و چابک اداره راه و شهرسازی نیازمند است.

این درحالی است که راه و شهرسازی نقش غیرقابل انکاری در ایجاد و تقویت زیرساخت در شهر و شهرستان ها دارد و اکنون در دهمین سال شهرستان شدن فردیس هنوز خبری از استقرار این اداره در این شهرستان نیست، شهرستانی با انبوه مسکن و ساختمان، ضعف در توسعه شهری و شرایط نه چندان منظم و مناسب راههای متعدد مواصلاتی با چند شهر و شهرستان مجاور و همسایه، پس چگونه است که اداره کل راه و شهرسازی استان البرز هنوز به این نتیجه نرسیده که اداره زیرمجموعه خود در شهرستان فردیس را مستقر و فعال کند؟!

 

لیست نداشتن ها و نداردهای شهرستان پرجمعیت فردیس طولانی است!

فردیس با بیش از 100 هزار دانش آموز اما اداره آموزش و پرورش مستقل ندارد! فردیس بی آب و کم آب اداره امور آب یا مدیریت منابع آبی در این شهرستان ندارد، فردیس نه فقط تصفیه خانه فاضلاب ندارد که حتی تعیین زمین یعنی مکان یابی برای تصفیه خانه در بلاتکلیفی است، یادمان باشد که فردیس یک متر شبکه فاضلاب که از مهمترین زیرساخت های سلامتی برای مردم است را هم ندارد!

فردیس با داشتن یک روستای پرجمعیت و دهداری اما اداره بنیاد مسکن ندارد، فردیس، انبار نفت استان البرز است اما هیچ اداره یا نمایندگی در این شهرستان ندارد، فردیس پایگاه انتقال خون ندارد، فردیس اداره اوقاف و امور خیریه ندارد، از همه اینها مهمتر فردیس از همان ابتدا در بخش زیرساخت ها و سرانه های شهری با کمبود شدید مواجه بوده است و بدتر هم اینکه در این زمینه ها چاره اندیشی نشده است!

 

فرماندار فردیس: ۸۰ درصد ادارات این شهرستان ساختمان اداری مستقل ندارند و اجاره ای هستند

همه این کمبودها درحالی است که فرماندار فردیس به تازگی در شورای اداری این شهرستان با اشاره به کثرت جمعیت و ضرورت خدمات رسانی به مردم، اعلام کرد: ۸۰ درصد ادارات فردیس ساختمان اداری مستقل ندارند و اجاره ای هستند.

خداداد کاشفی تامین ساختمان اداری مناسب را از مهمترین شاخص ها برای خدمات دهی مناسب به مردم دانست و گفت: انتظار می رود با تامین مکان اداری مناسب، خدمات شایسته به فردیس نشینان ارایه شود، چرا که محدودیت اداری سبب سردرگمی مردم خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت تعدادی دستگاه ملی مانند نیروگاه منتظرقائم و گروه صنعتی مپنا در فردیس، تصریح کرد: این دستگاه‌ها حتی نیروی انسانی خود را نیز از شهرستان های دیگر می‌پذیرند.

 

اجرای کامل طرح انتزاع ابتدایی ترین حق فردیس نشینان است

فرماندار فردیس همچنین انتزاع کامل فردیس از کرج را ابتدایی ترین حق مردم شهر فردیس اعلام کرد و افزود: اکنون شرایط نیروی انسانی، ساختار اداری در این شهرستان متفاوت از سایر مناطق استان است.

ناگفته نماند که موضوع انتزاع کامل فردیس از کرج که با عدم همکاری های شهرداری کرج مواجه شده، از جمله مهمترین مشکلات شهر فردیس است و باوجود اینکه بارها در این تنها نشریه مکتوب شهرستان بطور مفصل به آن پرداخته ایم، اما بازهم گره انتزاع همچنان بسته است و در مجال و فرصت های بعدی دوباره به آن خواهم پرداخت.

 

بیمارستان دولتی فردیس که یک تخت بیمارستانی ندارد، اکنون در راس مشکلات این شهرستان است!

واقعن نمی شود به کمبودهای بی شمار فردیس پرداخت، اما به تنها بیمارستان دولتی در دست ساخت و تجهیز این شهرستان آنهم بعد از 11 سال اشاره نکرد! چون این شهرستان 700 هزار نفری که جمعیت آن از برخی استانهای کشور بیشتر است، از داشتن حتی یک تخت بیمارستان دولتی محروم است!

درست در سال 89 یعنی همان سالی که استان البرز تشکیل شد و فردیس هنوز بخشی از کرج بود آیین کلنگ زنی تنها بیمارستان دولتی در فردیس برگزار شد، حال جدا از تغییر و تحول مسوولان و بالا و پایین شدن تعداد تخت های این بیمارستان، وقتی خانم ملیحه اکبری در سال 96 به عضویت اولین شورای شهر فردیس رسید گفت: این پروژه در سال 89 و از محل اعتبارات دولتی کلید خورد اما این بودجه به دلیل عدم جذب در بازه زمانی مشخص شده به خزانه بازگشت و بار دیگر در سال 94 دوباره آیین کلنگ زنی این بیمارستان انجام شد.

وی ادامه داد: باید در نظر گرفت که شهرداری کرج قطعه زمینی به مساحت 15 هزار مترمربع را برای ساخت این بیمارستان در اختیار بنیاد برکت قرار داده است و اینجا بحث اتلاف بیت المال نیز مطرح می شود، بخصوص که با افق مهاجرپذیری و رشد بالای جمعیت در شهرستان فردیس سازگاری ندارد.

بگذریم، در طول این سالها چند مسوول ارشد در استان و شهرستان در قامت استاندار البرز و فرماندار فردیس بر سر کار آمدند که آخرین آنها جناب عبداللهی است که آبان سال 1400 به سمت استاندار البرز منصوب شد، انصافن در این یک سال تلاش و پشتکار زیادی برای به بهره برداری رساندن تنها بیمارستان دولتی به خرج داد، ولی هنوز هم نمی شود با اطمینان زمان مشخص و نزدیکی برای افتتاح آن اعلام کرد.

بازدید و جلسه ویژه استاندار البرز در خصوص پروژه بیمارستان فردیس

این آخرین خبر از طرف استاندار البرز مربوط به 26 آبان 1401 درباره بیمارستان دولتی فردیس است که در آن مجتبی عبداللهی به همراه رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز طی نشستی ویژه در محل بیمارستان دولتی فردیس، آخرین وضعیت این پروژه را مورد بررسی قرار داد.

استاندار البرز در این بازدید و جلسه ویژه، بر ضرورت تکمیل تنها بیمارستان دولتی فردیس آنهم با بهره گیری از بهترین و با کیفیت ترین مصالح تاکید کرد و اقدام بر مبنای زمانبندی اعلام شده را مهم دانست.

خلاصه بررسی های میدانی ما نشان می دهد که ساختمان بیمارستان به تقریب تکمیل شده است و اکنون نوبت تجهیز آن است که امیدواریم کار تجهیز این بیمارستان همچون روند ساخت ساختمان آن طولانی نشود، بخصوص که پیشتر مسوولان اعلام کرده بودند، بخش قابل توجهی از تجهیزات مورد نیاز این بیمارستان تهیه و تامین شده است.

و کلام آخر اینکه امیدواریم صبر نکنیم تا بیمارستان بطور کامل تجهیز شود، شاید بهره برداری از بخش اورژانس یا همان فوریت های پزشکی این بیمارستان در آینده خیلی نزدیک جرقه مثبتی در روند بهره برداری کامل باشد، چراکه واقعن فردیس نشینان برای روشن شدن چراغ این بیمارستان سالهای سال است که صبر کرده اند و دیگر تاخیر در راه اندازی این مرکز مهم درمانی در فردیس نه منصفانه است و نه منطقی و نه عدالت مدارانه و نه ...!

کدخبر: 1059

نویسنده: منصور جمشیدی خبرنگار