خانه / آخرین نوشته ها / خلیلی اردکانی در نطق از پیش دستور انتقاد کرد؛ وضعیت حمل و نقل و پارکینگ های عمومی در کرج تاسف آور است

خلیلی اردکانی در نطق از پیش دستور انتقاد کرد؛ وضعیت حمل و نقل و پارکینگ های عمومی در کرج تاسف آور است

آیین باور – عضو شورای اسلامی شهر کرج وضعیت این کلانشهر در حوزه ناوگان حمل و نقل همگانی و پارکینگ های عمومی را تاسف آور دانست و خواستار تجدید نظر مسئولان شهری در این حوزه شد. 
یکی از معضلات جدی ابر شهرها تامین معابر حوزه شهری و پارکینگ است. غالباً مدیران شهری موفق در کنار سعی در ترویج و تثبیت حمل و نقل عمومی به عنوان یک بایسته جدی، سعی در برنامه ریزی های بلند مدت، منظم و جدی در خصوص تامین پارکینگ های اختصاصی و عمومی دارند. با ابراز تاسف باید اظهار داشت که شهر کرج نه تنها در حوزه حمل و نقل عمومی و نه تنها در حوزه تامین و مدیریت پارکینگ های اختصاصی دارای عملکرد بسیار ضعیفی بوده است، بلکن در حوزه پارکینگ های عمومی نیز شاهد ضعف جدی در برنامه ریزی و عملکرد می باشیم.
بحث پارکینگ ها به عنوان یکی از شاخص های اصلی ترافیکی در کلانشهر ها در اسنادی چون طرح های جامع و تفصیلی جایگاه جدی ای دارد از اینرو معمولا ۲۰ تا ۳۰ درصد از مساحت شهرها به معابر اختصاص می یابد. در شهرهای ایران تحقق این ارقام بسیار کمتر نیز می باشد و در شهر کرج نیز هیچ تحقیقی و پژوهشی که نشانگر میزان تحقق این اهداف کلان باشد در دست نیست.
با آنکه نیاز به تامین پارکینگ با افزایش تراکم ساختمانی، جمعیت و تولید خودرو روز به روز افزایش می یابد لیکن در مقابل شاهد ضعف جدی در حوزه برنامه ریزی و تحقق اهداف اسناد شهری در زمینه تامین پارکینگ می باشیم. ایجاد و تامین پارکینگ های درون بافتی به عنوان یک راهکار در مقابله با افزایش تراکم و سطح ترافیک شهری در نظر گرفته می شود که در این خصوص نیز مدیریت شهری ما فاقد راهبرد های جدی، میان مدت و بلند مدت است.
در معابر اصلی شهر کرج از جمله خیابان شهید بهشتی و بلوار طالقانی شاهد وضع بحرانی در خصوص معضل یاد شده می باشیم. متاسفانه در این خصوص موارد متعددی از تغییر کاربری از پارکینگ عمومی به موارد دیگر را شاهدیم. به عنوان مثال مستند به گزارش مورخ ۹۵/۸/۴ اداره کل بازرسی استان البرز با موضوع «بررسی عملکرد شهرداری کرج در احداث و راه اندازی پارکینگ های عمومی» اظهار گردیده است که در حد فاصل میدان شهدا تا چهار راه طالقانی به عنوان یکی از شریان های اصلی شهر کرج، در ۹ برج و ساختمان ایجاد شده (تا زمان تحقق گزارش در سال ۱۳۹۳) به نام های سینا، نیلوفر، شاه کرم، آرین، ارم، آذرخش، امید، وزراء و جعفری نیاز به ۴۵۱ پارکینگ متصور بوده است که صرفا ۹۶ پارکینگ محقق شده و به این وصف ۳۵۵ کسری پارکینگ رخ داده است. در سایر مناطق و شریان های اصلی شهر کرج نیز همین الگو مشاهده می شود.
در مجموع مطابق گزارش فوق بر حسب احکام اجرا شده یا نشده کمسیون های ماده صد در حد فاصل سنوات ۸۸ تا ۹۳ در مناطق ۱۲ گانه شهرداری کرج، شاهد حذف یا کسری ۳۹۹۴۲ واحد پارکینگ بوده ایم که در مقابل این میزان کسری یا حذف پارکینگ، در مجموع تعداد صرفاً ۸۱۲ فقره پارکینگ عمومی در سطح شهر تا سال ۱۳۹۴ مورد اجرا و بهره برداری واقع شده است.
۸۱۲ فقره پارکینگ عمومی یاد شده در دو باب پارکینگ طبقاتی و چهار باب پارکینگ مکانیزه مورد احداث و بهره برداری واقع شده است. در خصوص جانمایی پارکینگ های مکانیزه شاهد ضعف جدی هستیم. احداث ۴ پارکینگ فوق در نقااط مختلف کرج از جمله خیابان مهدیه، میدان توحید، فلکه سوم فردیس و خیابان آزادی رجایی شهر با نیازهای بافت مرکزی کرج تناسب ندارد، به عبارتی احداث پارکینگ های فوق ناشی از کار کارشناسی یا مطالعاتی نمی باشد.
واقع آن است که در سالهای گذشته نقاط پر اهمیت شهر به لحاظ ایجاد پارکینگ با مواردی همچون تغییر کاربری رو به شده است. به عنوان مثال در این خصوص شاهد تغییر کاربری پلاک ثبتی ۵۰۴/۱۵۷ واقع در خیابان شهید بهشتی حد فاصل چهار راه طالقانی تا میدان شهدا از پارکینگ عمومی به درمانی هستیم. این سوال بجد مطرح است که در زمانی که شریان های اصلی شهر نیاز جدی به پارکینگ عمومی دارد، این  قبیل اقدامات با چه منطقی قابل توجیه است؟
از عمده دلائل عدم تامین پارکینگ در سطح کرج، ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری توسط مالکین در قبال جرائم پرداختی به شهرداری، عدم اقدام به موقع شهرداری برای برخورد با متخلفین، چشم پوشی از تخلفات در ازای تعهد نامه های فاقد ضمانت اجرا و یا تغییر کاربری املاک دارای کاربری ها در قبال اخذ وجوه و… بوده و به دلیل اقدامات مذکور این وضعیت رو به روز در سطح شهر کرج حادتر می شود.
پیشنهادات:
اول. برخورد بموقع با تخلفات ساختمانی عامل مهمی در جلوگیری از عدم تامین پارکینگ توسط مالکان می باشد. لذا ضرورت دارد مسئولین حوزه های شهرسازی و خدمات شهر مناطق کرج در این خصوص اقدامات لازم از جمله جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی  ساختمان های مذکور و یا ارسال بموقع به کمسیون ماده صد را معمول نمایند.
دوم. در خصوص املاکی که نسبت به احداث پارکینگ مور نیاز اهتمام نمی نمایند، ضرورت دارد شهرداری مناطق نسبت به جلوگیری از بهره برداری از املاک یاد شده قبل از تامین پارکینگ و یا صدور پایانکار اقدام نمایند.
سوم. اخذ تعهد از مالکین برای تامین پارکینگ در آتی و یا موکول نمودن تامین پارکینگ به زمان صدور پایان کار تفکیکی، عامل مهمی در عدم تامین پارکینگ می باشد. لذا ضرورت دارد در خصوص املاک مذکور قبل از تامین پارکینگ از صدور پایانکار مشروط خودداری شود.
چهارم. از آنجایی که عدم اجرای آراء کمسیون ماده صد مشمول ماده ۵۷۶ از قانون مجازات اسلامی می شود و ماهیت مجرمانه بر آن مترتب است، لذا ضرورت دارد آرای مذکور به ویژه موضوعات مربوط به کسری و یا حذف پارکینگ به صورت جدی پیگیری شود.
پنجم. ضرورت دارد، در زمینه اصلاح ضوابط و مقررات مربوطه به جرائم کسر پارکینگ به نحوی که از بازدارندگی بیشتری برخوردار بوده و منابع حاصله از این محل نیز برای تامین پارکینگهای عومی توجیه پذیر شود اقدام لازم به عمل آید.
و در آخر. سیاست های تشویقی از جمله تامین پارکینگ توسط مالکین به صورت تجمیعی، تغییر سایر کاربری ها به پارکینگ عمومی و یا اعطای تسهیلات ویژه بابت احداث پارکینگ های عمومی وفق ضوابط و مقررات پیش بینی و اعمال شود. 

درباره‌ی فریبا کلاهی

روزنامه نگار و مدیر مسئول پایگاه خبری آیین باور

همچنین ببینید

The Passing away of Project Authoring

The Unanticipated Real truth About Task Publishing Pupils are normally furnished with a due date …