خانه / آخرین نوشته ها / مدیر عامل شرکت سابیر با قاطعیت : خبر فسخ قرار داد را تکذیب می کنم

مدیر عامل شرکت سابیر با قاطعیت : خبر فسخ قرار داد را تکذیب می کنم

از زبان پیمانکار :تاخیر ۱۴ ماهه ای که سرنوشت قطار شهری را عوض کرد

آیین باور  فسخ قرار داد  شرکت سابیر که از سوی مدیر عامل قطار شهری کرج، در جمع خبرنگاران اعلام شده بود از سوی شرکت پیمانکار تکذیب شد.

این در حالی است که هفته گذشته ، علی اصغر همتی مدیرعامل قطار شهری کرج، آخرین وضعیت این پروژه را پذیرش فسخ قرارداد سابیر، از سوی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی اعلام و تاکید کرد هیات مدیره مصوبات خوب و جدی داشته اند که از طریق دادستانی در حال پیگیری است.

مهندس سجادی امروز شنبه در نشست خبری که به منظور ابهام زدایی از شایعات پیرامون عملکرد ضعیف و فسخ قرار داد شرکت از عملیات مترو کرج بود صراحتا گفت: شورای عالی فنی هیچ تعریفی برای فسخ این پیمان ندارد و موضوع عنوان شده کذب محض است و سابیر حق شکایت به مراجع قضایی را دارد.

سجادی گفت : طبق ماده ۵-۱۵ کارفرما نمی تواند قرار داد را فسخ کند. قرار داد دو عاملی است و در آن به پیمانکار اختیارات مناسبی داده شده است . تنها وزیر کشور است که می تواند دستور فسخ بدهد . متن قرار داد بسیار محکم و براساس الگو های بین المللی است واضح و روشن نوشته شده اجازه تفسیر و اجتهاد شخصی نمی دهد .

وی خاطر نشان کرد: به صراحت در قرار داد قید شده است که مرجع رسیدگی کننده به مشکلات شورای عالی فنی کشور است و صلاحیت دارد سقم و صحت فسخ قرار داد را بررسی کند.

مدیرعامل شرکت سابیر با اشاره به اینکه در هر قرار دادی طرفین ملزم به رعایت مفاد تعهد نامه هستند گفت: اگر هر یک از طرفین اجازه حذف یا عدم تعهد و اجرای بخشی را برای خود متصور شود ،پروژه به پایان نخواهد رسید. ۸ کلان شهر کشور شرکت مترو دارند اما تنها بعضی از آنها صاحب مترو شده اند .

سجادی افزود: پیچیدگی هایی در قرار داد نویسی برای ساخت مترو وجود دارد که از طراحی و ساخت آن سنگین تر است، چنانچه مدارج پیچیده قرار داد به درستی انجام نشود بحران ایجاد می شود.

مدیرعامل سایبر گفت: شرط تامین مالی برای پیمانکار در این قرار داد دیده شده است و به لحاظ حقوقی قرارداد محکم است و چنانچه همین امروز کلیه معوقات پرداخته شود ظرف مدتی کمتر از یکسال سوت قطار شهری در کرج خواهد پیچید.

تاریخچه مختصر قرار داد سابیر و قطار شهر ی:

شرکت سابیر برنده مناقصه ایست که در سال ۱۳۸۴ به صورت بین المللی برگزار شد.این شرکت ۵۰ سال سابقه فعالیت دارد و سد نیروگاه کارون ۳ و انتقال آب دز قم رود،هم چنین سد چمشیر در کارنامه اوست .

مبلغ پیشنهادی سابیر در این مناقصه۶۹۴ میلیون دلار آمریکا بود و به عنوان اولین برنده که صلاحیت کافی برای انجام این کار را دارد به عنوان پیمانکار قطار شهری معرفی شد تا طراحی ،تامین ،تجهیز و ساخت خط ۲ قطار شهری را طی ۴ سال به پایان برساند و به میزان ۸۵ درصد فاینانس بگیرد.

به گفته سجادی پس از ۱۰ سال این شرکت توانایی هایش را در انجام پروژه های متعدد در کشور به اثبات رسانده است .

مشکل از کجا آغاز شد:

مطابق قرار داد سازمان قطار شهری موظف شده بود “سالی ۱۷۴ میلیون دلار” بودجه به حساب شرکت پیمانکار  بریزد که خلف وعده کرد.

سپس عدم تامین مالی متناسب ادامه یافت به صورتی که طی سال ۸۶ -۹۰، تنها ۳۳ درصد تعهد مالی و در سالهای ۹۱ -۹۲۱۲ درصد و در سالهای ۹۳- ۹۴ تنها ۴ درصد از تعهد خود را پرداخت نمودند.

*نکته قابل توجه اینجاست که بودجه طی سالهای ۸۶ تا ۹۰ ؛ مبلغ ۶۹۴ میلیون دلار براساس هر دلار ۹۵۰ تومان محاسبه شده بود ولی ارزش دلار به ۲۵۰۰ تومان رسید.

*نکته دیگر آنکه طی سالهای ۹۳ تا ۹۵ براورد شده بود که مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ورودی بودجه به سابیر تزریق شود که علی رغم تجهیز و تعمیر و انجام تعهد از سوی سابیر،سازمان قطار شهری تامین بودجه نکرد و مانع کسب درآمد سابیر شد.

*البته موانع دیگری هم در مسیر ساخت قطار شهری بود . به عنوان مثال قرار بود ۹۷ مورد زمین تملک شود که در مسیر ساخت و باز کردن مسیر قطار در اختیار شرکت سابیر قرار گیرد اما تنها ۲۱ زمین تملک شد و موانع ۷۶ تکه زمین تاکنون باقی مانده است .

اولین فسخ قرار چگونه رقم خورد

در سال ۱۳۹۰ کار فرما به طوریکطرفه و با بهانه عدم رضایت از عملکرد شرکت و عدم پیشروی مناسب پروژه اعلام فسخ کرد.

۵ ماه کارگاه تعطیل بود و پس از آن با پیگیری های حقوقی و تغیراتی در متن قرار داد سابیر متعهد شد بدهی ها را مدیریت کند که بر اساس اسناد و مدارک به۱۰۰  درصد تعهداتش عملکرده است. تغییر بیمه نامه ها ،تغییر ساختار مدیریتی و فعالیت و نظارت آزمایشگاهی ،ارسال گزارش ها ،رعایت HSE، افتتاح حساب مشترک ،اتمام لاینینگ تونل ها و… از آن جمله بود.

اما کارفرما که متعهد به اخذ مجوز ترمیم مبلغ پیمان در سال ۹۰ به صورت مقطوع بود کاری انجام نداد و تعهد دیگر کارفرما که جذب ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی استانداری بود صفر درصد انجام شد!

از زبان پیمانکار :تاخیر ۱۴ ماهه ای که سرنوشت قطار شهری را عوض کرد

سجادی در توضیح مجموع اتفاقاتی که طی سالها ی اخیر پروژه را زمین گیر کرده و به نکات مهم و ریزی اشاره کرد که شاید آغاز ماجرا باشد.  تاخیر ۱۴ ماهه کارفرما در اجرای قرار داد که متاسفانه همزمان شدبا شدت بحران تحریم های بین المللی. بدیهی است ارزش دلار و ریال فرق های بسیاری کرد و شرکت فاینانسر سوئدی- اتریشی را از ادامه همکاری با ایران بازداشت . چنانچه قرار داد با فاینانسر از سوی کارفرما در موعد موقرر انجام شده بود، یعنی پیش از تحریمها داستان این قرار داد به کل مسیر دیگری را طی می کرد.

بانک اتریش هم نامه ای را ارسال می کند که همکاری برایش مقدر نیست و و کارفرما مجبور می شود در خواست کند خارج از قصور پیمانکار و کارفرما (زیرا مسئله تحریم ملی بود)، مسئله پیگیری شود . در همان زمان محمود دادگو رئیس شورای شهر طی نامه ای از عملکرد و پیشرفت سابیر اعلام رضایت کرده و و شرط تامین فاینانسر مالی را از عهده پیمانکار خارج می کند. مصوب می شود قرار داد ریالی شود و پس از آن بر مبنای فهارس در نظر گرفته شود .

نکته : از آنجا که قیمت دلار بالا رفته بود بدون در نظر گرفتن مابه تفاوت ارزش ریال و دلار طی ۴ سال ضرورتی بود که باید به قیمت روز محاسبه می شد و قیمت بر اساس نرخ دلار محاسبه می شد ،اما قیمت ثابت در نظر گرفته شد.

به گفته سجادی پس از اعتراض قرار شد هر سه ماه با نظارت سازمان برنامه ریزی قیمت تعدیل شود که آن هم از سوی کارفرما انجام نشد.این سنگ بنای اشتباه از سوی شورای چهارم شهر کرج و نرفتن زیر بار تعدبیل و زیر قیمت فهارس قرار دادن مبلغ مورد نیاز پیمانکار ،مشکلاتی را ایجاد کرد که مانع پیشرفت پروژه بود.

سجادی می گوید اگر اعتراضی نسبت به شکایت های ما نزد قوه قضائیه وجود دارد باید بگویم عدم پایبندی به تعهدات از سوی کارفرما باعث شد به جای مراجعه به شورای عالی فنی به قوه قضائیه پناه ببریم که در این مورد بی طرف است .

همین امروز کلیه معوقات پرداخته شود ظرف مدتی کمتر از یکسال سوت قطار شهری در کرج خواهد پیچید

 سودی که حاصل نشد

به گفته سجادی سازمان مدیریت سودی ۸ درصدی برای پیمانکار در نظر گرفته بود اما از آنجا که قیمت ها ثابت محاسبه می شدند ودر همان زمان هم سازمان ۴۰درصد مینوس داشت و زیان ۳۰ درصدی را برای شرکت به شرکت تحمیل می کرد؛ از سوی دیگر دلار به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافته بود؛ در سال ۹۲ هر متری که پروژه پیشروی می کرد بدهی های شرکت افزوده میشد.

تحلیل شرکت سابیر از بحران موجود

بر اساس گفته های مدیرعامل شرکت سابیر همچنان قیمت های پیشنهادی این شرکت نسبت به فهرست بهای سال ۹۲ کمتر است و دستمزدی بسیار کمتر از پیمانکار خط ۶ متروی تهران درخواست کرده اند که ابعادی مشابه خط ۲ کرج دارد.

سجادی تاکید می کند که قضاوتها باید براساس واقعیت ها باشد و خوابیدن پروژه را نباید به گردن عدم کار آمدی و ناتوانی سابیر انداخت بلکه پرسش درست تر این است : اگر پروژه تعطیل یا کند شده است ، گره اصلی کجاست؟

این پرسش بسیار درستی است که ضرورت بررسی و توجه به میزان وفاداری کارفرما نسبت به تعهداتش را در مقابل پیمانکار الزامی می کند.

سابیر معتقد است تا کنون بند بند قرار دادش را با کیفیت و تعهد پیش برده است و مارا به این نکته توجه می دهد که آیا کار فرما نیز تعهداتش را انجام داده است ؟

مثلا با توجه به وضعیت آبرفتی کرج ، طی ۱۰ سال طول پروژه که زیر شهر خالی است ،تا کنون حتی یک حادثه در این پروژه گزارش نشده حال آنکه در پروژه مشابه تهران عده زیادی از کارگران کشته شدند.

وقتی پیمانکار در مقابل هر ۱۰۰ واحدی که  هزینه می کند تنها ۳۰ واحد به او می دهند دائم در حال زیانی معادل ۷۰ واحد است.

جمع بندی: نگاهی گذرا به مشکلات موجود

-عدم انجام تعهدات کارفرما در بخش مالی مناسب با تورم جامعه و عدم پرداخت به موقع تعهدات مالی به عنوان اولین گره و مانع پیشرفت پروژه مطرح شد که به طور خلاصه نحوه پرداخت به شرح زیر است :

*بین سالهای ۸۶ تا ۹۰ مبلغ مورد نیاز برای تعهدات پیمانکار ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است که تنها ۲۰۰ میلیون تومان آن محقق شده است یعنی تنها ۳۳ درصد بودجه .

* طی سالهای ۹۱- ۹۲ مبلغ تعهد کارفرما ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است که ۱۰۰ میلیارد آن محقق شده است پس برنامه طبق زمان بندی پیش نرفته است .

* سالهای ۹۳ تا ۹۵ نیز ۲۰۰۰ میلیارد تومان باید پرداخت می شد که تنها ۷۷ میلیارد آن پرداخت شده است .

– تعیین تکلیف با فاینانسر چینی که نامه نگاری هایش با شورای شهر انجام شده و پاز اردیبهشت امسال تاکنون پاسخی داده نشده است .

– کارفرما زمینهایی را برای تامین بودجه لازم و پرداخت به پبمانکار فروخته است که ارزش مالی آن ۱۰۰ میلیارد تومان است . این پول نه تنها در اختیار پیمانکار گذاشته نشده تا در پروژه هزینه شود که به ضورت سپرده در بانک است و سود آنهم در اختیار شرکت سابیر قرار نگرفته است .

– عدم انجام تعهداتی که از سوی شورای عالی فنی برای کارفرما تعریف شده و انداختن بار این تکالیف بردوش پیمانکار.

– زمان انجام پروژه ۳ ساله است مشروط برآنکه کارفرما به تعهداتش عمل کند .

شرکت سابیر مطرح می کند مایل است بداند نقش کارفرما در اجرای این پروژه چیست ؟ و چه زمانی قرار است تصمیم به اجرای به تعهداتش گرفته و همکاری برای سرانجام گرفتن پروژه را آغاز کند.

گفتنی است پروژه خط ۲ قطار شهری خیابان شهید بهشتی را از مترو کرج تا کمالشهر در طول ۱۴ متر به یکدیگر متصل می کند

گزارش: فریبا کلاهی

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره‌ی فریبا کلاهی

روزنامه نگار و مدیر مسئول پایگاه خبری آیین باور

همچنین ببینید

رئیس کل نظام پزشکی کشور:هزینه واقعی شدن تعرفه را بیمه باید تامین کند

آیین باور – افزایش تعرفه ها نباید از جیب مردم پرداخت شود، در حال حاضرتعرفه …

دلت خوش است؟ نه! دلم خون است!

یادداشت/ به قلم احسان محمدی : در مترو جوانی آمد جلو و بعد از احوالپرسی …

دیدگاهتان را بنویسید